Założenie firmy może być krokiem w stronę sukcesu zawodowego. Dowiedz się jak założyć firmę i spełnić marzenie o własnym biznesie. Nie rezygnuj z niego z obawy przez procedurami jej rejestracji.
Jak założyć firmę?
Założenie własnej firmy może okazać się spełnieniem marzeń, a także początkiem drogi do sukcesu zawodowego. Wiele osób rezygnuje z tego pomysłu, z obawy przed skomplikowanymi procedurami założenia firmy. Dowiedzmy się, więc jak założyć firmy krok po kroku.
Na samym początku powinniśmy być pewni jaką formę prawną będzie posiadała nasza firma. Jedną z popularniejszych opcji jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Wybór powinien być przemyślany i przeanalizowany, ponieważ każda forma może mieć swoje plusy i minusy. Następnie musimy wymyślić nazwę firmy. Musimy być ona unikalna i przyciągająca uwagę klientów. Sprawdźmy także, czy nazwa nie jest już zastrzeżona przez inną firmę.
Krok trzeci to rejestracja działalności. W zależności od formy działalności rejestracja powinna odbyć się w Krajowym Rejestrze Sądowym lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W przypadku wspomnianej wcześniej jednoosobowej firmy wniosek wysyłamy do CEIDG, a wniosek o wpis jest zwolniony z opłat (informacja z marca 2024 r.).
Po rejestracji firmy należy zgłosić się do odpowiednich urzędów, aby rozpocząć opłacanie podatków i składek ZUS, a także wybrać formę opodatkowania. Są to m.in. Urząd Skarbowy i Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Rejestracja działalności – dodatkowe informacje
Jeśli zastanawiasz się jak założyć firmę, musisz także wiedzieć, że rejestracja nie odbędzie się bez rachunku bankowego. Otwarcie osobnego rachunku między innymi ułatwia prowadzenie rozliczeń finansowych firmy. Rejestracja firmy może odbyć się również drogą elektroniczną. W tym celu należy posiadać Profil Zaufany lub Podpis kwalifikowany.
Niestety to ile kosztuje założenie firmy zależy od wielu czynników, w tym także od wybranej formy prawnej. Na koszta mogą składać się m.in.:
- księgowość,
- zakup kasy fiskalnej (jeśli jest taka konieczność),
- zakup sprzętu oraz wyposażenia (np. telefon służbowy, meble i akcesoria biurowe),
- pieczątka firmowa.
Po założeniu firmy i dopełnieniu wszystkich formalności możemy rozpocząć swoją działalność. Ważne jest również prowadzenie odpowiedniej dokumentacji księgowej i regularne rozliczanie się z urzędami. Jeśli nie jesteśmy pewni niektórych kwestii warto skorzystać z pomocy księgowych lub doradców biznesowych.