Dowiedz się jak wygląda sprzedaż internetowa w dropshippingu vs sprzedaży tradycyjnej. Na co zwrócić uwagę podczas podejmowania decyzji o odpowiednim modelu biznesowym?

Dropshipping vs tradycyjna sprzedaż

Sprzedaż internetowa na przestrzeni ostatnich lat zyskała niesamowitą popularność. Nie jest, więc w tym nic dziwnego, że przedsiębiorcy nie tylko oferują swoje produkty stacjonarnie, ale również online. Istnieją różne modele biznesowe takiej sprzedaży, a dwoma najpopularniejszymi są: tradycyjna sprzedaż oraz dropshipping. Aby lepiej zrozumieć ten temat przyglądniemy się zagadnieniu dropshipping vs tradycyjna sprzedaż.

Na czym polega tradycyjna sprzedaż? Sprzedawca kupuje towar od dostawców i następnie przechowuje go na własnym magazynie. Gdy, klienci złożą zamówienie, pakuje produkty i wysyła je. Jest to biznes, który wymaga przestrzeni do magazynowania oraz kontroli nad logistyką.

Model biznesowy dropshipping natomiast, to model w którym sprzedawca nie magazynuje produktów, ani ich nie pakuje do wysyłki. Współpracuje bowiem z hurtowniami dropshipping, które wysyłają zamówione produkty do klientów końcowych.

Różnice dropshipping, a sprzedaż tradycyjna

Aby jeszcze bardziej zrozumieć, który model biznesowy będzie odpowiedni do Twoich możliwości, omówimy teraz różnice dropshipping, a tradycyjna sprzedaż.

Pierwszym czynnikiem jest inwestycja początkowa, czyli koszty startowe. W przypadku tradycyjnej sprzedaży koszty obejmować będą: zakup towaru, wynajem magazynu oraz infrastrukturę logistyczną, przez co koszty początkowe są wysokie. W dropshippingu sprzedawca nie musi inwestować w towar, dzięki czemu koszty ograniczają się jedynie założenia sklepu online i działań marketingowych.

Kolejnym elementem jest zarządzenie zapasami. Model biznesowy dropshipping nie wiąże się z koniecznością magazynowania zapasów, a jedynie z zarządzaniem ofertą na stronie i aktualizacją stanów na podstawie magazynu dostawcy.

Prowadząc tradycyjną sprzedaż mamy pełną kontrolę nad poziomami zapasów, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko wystąpienia braków podczas sprzedaży. Musimy natomiast podejmować decyzje związane z uzupełnieniem stanów.

Ryzyko finansowe i marża w różnych modelach biznesowych

Przyjrzymy się jeszcze trzem zagadnieniom dropshipping vs sprzedaż tradycyjna, a mianowicie:

  • realizacja zamówień i logistyka;
  • ryzyko finansowe;
  • marża zysku;

Sprzedając w modelu dropshipping, to hurtownie dropshipping zajmują się pakowaniem oraz wysyłką, co może prowadzić do wydłużenia czasu dostawy. Szczególnie, jeśli chcemy nawiązać współpracę z międzynarodowym dostawcą. Natomiast, posiadając własny magazyn, sprzedawca samodzielnie realizuje zamówienia, co wymaga lepszej organizacji, lecz z drugiej strony może przekładać się to na większą elastyczność w obsłudze klienta i szybszej wysyłce.

Kolejny element, czyli ryzyko finansowe. Tak naprawdę, w dropshippingu jest ono niskie, ponieważ sprzedawca płaci dopiero za towar dostawcy po złożeniu zamówienia przez klienta. W tradycyjnej sprzedaży jest ono zdecydowanie wyższe, ze względu na konieczność wcześniejszego zatowarowania i możliwości nie sprzedania produktów.

Ostatnim już wymienionym przez nasz czynnikiem, jest marża zysku. Należy zdawać sobie sprawę, że model biznesowy dropshipping wiąże się zazwyczaj z niższymi marżami. Konkurencja cenowa może okazać się wysoka. Tradycyjna sprzedaż posiada wyższe marże, ponieważ sprzedawca kupuje towar w cenach hurtowych i ma większą elastyczność w ustawianiu cen na sklepie.

Sprawdź inne polecane artykuły