Czy popularny model sprzedaży internetowej dropshipping jest legalny? Dowiedz się na czym polega dropshipping legalność i sprawdź jakie dokumenty są wymagane do prowadzenia sprzedaży!
Czy dropshipping w Polsce jest legalny?
W Polsce, a także w wielu innych krajach dropshipping jest popularną formą sprzedaży produktów online, bez konieczności posiadania własnego magazynu. Przez wiele osób ten model jest postrzegany jako szybka opcja na zarobienie pieniędzy. Jednak jak to wygląda w rzeczywistości i czy droppshipping jest legalny w Polsce? Zachęcamy do zapoznania się z poniższym artykułem.
Nie zwlekając, możemy śmiało napisać, że dropshipping jest legalnym modelem biznesowym, również w Polsce. Jednak, aby działać w pełni legalnie należy przestrzegać przepisów dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej oraz handlu. Każda osoba, przedsiębiorca, który spełnia wymagania prawne, może założyć oraz prowadzić biznes, który oparty jest na modelu dropshipping.
Na co zwrócić uwagę prowadząc sprzedaż dropshipping?
Jakie przepisy są ważne w dropshippingu?
- Ustawa o prawach konsumenta;
- Ustawa o podatku od towarów i usług;
- Ustawa o podatku dochodowym;
- Kodeks cywilny (regulacje o zasadach zawierania umów sprzedaży);
Musisz wiedzieć, że sprzedając w modelu dropshipping i współpracując z hurtowniami, to i tak podmiotem ponoszącym odpowiedzialność za sprzedaż jest właściciel sklepu internetowego. Hurtownia realizuje proces magazynowania towaru, kompletowania oraz wysyłki zamówień, natomiast umowę z kupującym zawiera właściciel działalności sprzedażowej, czyli sklepu online, w którym dokonywane jest zamówienie.
Dropshipping legalność, czyli aby w sposób legalny prowadzić sklep internetowy oparty na tym modelu, ważne jest, aby w odpowiedni sposób przygotować, opracować oraz udostępnić konsumentom: regulamin sklepu internetowego, politkę prywatności oraz RODO.
Dropshipping legalność – jakie dokumenty są wymagane w sklepie online?
Pierwszym elementem, jaki powinien zawierać sklep internetowy dropshipping w Polsce jest regulamin sklepu internetowego, który określa zasady funkcjonowania biznesu. Powinien być on udostępniony każdemu klientowi bez wyjątkiem, jeszcze przed dokonaniem zakupu. W regulaminie należy wyszczególnić:
- informacje o sprzedawcy;
- zasady składania i realizacji sprzedaży (w tym zasady płatności i wysyłki towarów);
- politykę zwrotów i reklamacji;
- informację o ochronie praw konsumenta;
W dropshippingu legalność opiera się również na polityce prywatności, czyli na dokumencie, który informuje konsumentów, w jaki sposób ich dane są gromadzone oraz przetwarzane. Dokument musi zawierać informacje o administratorze oraz odbiorcy danych osobowych, o celu oraz sposobie ich zbierania i przetwarzania, a także czasie przechowywania i przetwarzania danych osobowych.
Ostatni wymieniony już element, czyli wewnętrzne regulacje dotyczące RODO. Prowadząc sklep dropshipping w Polsce, należy przygotować dokumentację, która zawiera m.in. informację o korzystaniu z plików cookies, wzory formularzy zwrotu oraz reklamacji, a także rejestr podmiotów odpowiedzialnych za obsługę zgłoszeń dotyczących naruszeń danych osobowych.